Tarihi Hamamın Renovasyonunda Multipor Çözümleri

Tarihi Hamamın Renovasyonunda Multipor Çözümleri

Bu projedeki en önemli uygulamalardan biri, tuğla cepheleri herhangi bir değişiklik yapmadan korurken, ısı yalıtımı için gerekli tüm talepleri yerine getirmekti. Çözüm ise Multipor’u iç yalıtım malzemesi olarak kullanmak oldu.

Polonya’nın güneyinde ve Yukarı Silezya bölgesinde yer alan Zabrze şehrindeki “Kraliçe Luiza” madeni 1791’den1998’e kadar, Avrupa’nın en büyük ve en modern madenlerinden biri olarak kabul edildi.

Bir devlet madeni olarak, sadece üretim alanındaki faaliyetleri ile değil, büyük yatırımlarla sonuçlanan yüksek devlet teşviklerinden de faydalanması ile de dikkat çeken Kraliçe Luiza madeni üzerine 1890 yılında bir maden hamamı inşa edildi. Bu yapı Yukarı Silezya’daki madencilik alanında bir ilk oldu ve zamanın koşullarına göre standartların çok ötesinde bir sosyal tesis örneği niteliğindeydi. Kentin ana caddesinde bulunan 10 m yüksekliğinde, bir bazilika düzeni ile inşa edilen hamam binası, muhteşem tuğla cephesi ile de etkileyici bir görüntü sergilemekteydi. Yapı’nın ana odaları, yapısal elemanları ve ekipmanların bir bölümünün orijinali günümüze kadar korundu.

Konior Studio + OVO Grabczewscy Architekci tarafından 2016 yılında yenilenen yapı, günümüzde restoran ve kültürel fonksiyonu ile ziyaretçilerini ağırlıyor. Ayrıca binanın içi sergi ve kültürel aktiviteler düzenlemek için mükemmel bir alan haline getirilmiş durumda. Renovasyonun bir parçası olarak hamam yapısı tamamen yenilendi. Binanın tuğla cepheleri temizlenerek, tuğla yapısı güçlendirildi, oyuklar koruma önerilerine uygun olarak boyutlandırıldı ve renklendirildi, farklı tuğlalar kullanılarak desteklendi. Duvarların kapsamlı su yalıtımı yapılarak, pencereler, dış kapılar ve çatı aslına uygun olarak yeniden düzenlendi.

İç duvarlar için bir yalıtım ihtiyacı vardı bu da duvarların sıva yüzeylerden oluşmasına neden oluyordu. Ana iç duvarlar tuğla olarak bırakılarak, gastronomi bölümüne bir asma kat inşa edildi. Taş döşemeler, duş odalarında, giriş koridorunda ve gastronomik bölümde kısmen korundu veya restore edildi. Dökme demir inşaat direkleri sağlandı. Tavanın görülebilen kaplaması kısmen korundu. Hamamın orijinal ekipmanları elden geçirildi. Zincir soyunma odasının tasarımı, zincirlerin kendileri ve üzerlerine asılı konteynerler, taşıyıcı yapıya sahip su deposu, duşlar ve bankların metal elemanları temizlenerek, eski boya tabakaları çıkartıldı. Hasarlı ve eksik ahşap koltuklar yeniden yapıldı.

Polonya’da kömür madenciliği alanındaki tek orijinal hamamın kısmen de olsa orijinal ekipmanlarının korunarak yeniden canlandırılması,19. yüzyılın sonunda hüküm süren büyük bir devlet tesisinde bulunan sosyal koşulları deneyimlemeye olanak tanıması açısından önem taşımaktaydı.Hamam yapısı, Zabrze’deki kömür madeni kompleksini ziyaret edecek turistler için bir başlangıç noktasıdır ve şu anda sergiler, etkinlikler, tiyatro oyunları, konserlere ev sahipliği yapmaktadır.

Bu projedeki en önemli uygulamalardan biri, tuğla cepheleri herhangi bir değişiklik yapmadan korurken, ısı yalıtımı için gerekli tüm talepleri yerine getirmekti. Çözüm ise Multipor ısı yalıtım levhalarını içten yalıtım malzemesi olarak kullanmak oldu. Multipor, nefes alan mineral yapısı ile iç ortam nem kontrolünü doğal olarak sağladı ve bu sayede duvar ile yalıtım malzemesi arasındaki yoğuşmayı önlemek için, ayrıca bir buhar kesici uygulanmasına da gerek kalmadı. Bu uygulama beyaza boyanmış tuğla cephelerin aksine, sergi alanı için mantıklı bir öneri olarak, binanın içindeki “beyaz kutu” etkisinin elde edilmesine yardımcı oldu.

KAYNAKLAR
www.archdaily.com/890309/chain-bath-in-queen-luiza-coal-mine-complex-in-zabrze-konior-studio-plus-ovo-grabczewscy-architekci?ad_medium=gallery

Mimarlar: Konior Studio + OVO
Grabczewscy Architekci
Konum: Zabrze, Polonya
Kategori: Endüstriyel mimari,
Sorumlu Mimar: Barbara Grabczewska,
Oskar Grabczewski, Tomasz Konior,
İşbirliği: Katarzyna Kunsdorff,
Marta Musiał, Ewa Stelmach
Alan: 1266.0 m2
Proje Yılı: 2016
Fotoğraf: Tomasz Zakrzewski,
Arkadiusz Gola - Dziennik Zachodni

26.6.2019