Referanslar

Ytong ürünleri kullanılan bazı referanslar

Avrasya Tüneli

KÜNYE

AVRASYA TÜNELİ

Yapı Merkezi ile SK E&C tarafından kurulan YMSK Ortak Girişimi tarafından inşaatı gerçekleştirilen ve kısa adı “Avrasya Tüneli” olan İstanbul Boğazı Karayolu Geçişi Projesi, İstanbul’un Asya ve Avrupa yakalarını ilk kez deniz tabanının altından karayolu tüneliyle birleştiren bir proje. İstanbul’da araç trafiğinin yoğun olduğu Kazlıçeşme- Göztepe hattında hizmet veren Avrasya Tüneli, toplam 14,6 kilometrelik bir güzergâhı kapsıyor. Projenin 5,4 kilometrelik bölümü, deniz tabanı altına özel bir teknoloji ile inşa edilen iki katlı tünelden ve diğer metotlarla inşa edilen bağlantı tünellerinden oluşurken, Avrupa ve Asya yakalarında toplam 9,2 kilometrelik güzergâhta ise kavsak, yol genişletme ve iyileştirme çalışmaları yapılıyor. Proje ile İstanbul’da trafiğin çok yoğun olduğu bir güzergâhta yolculuk süresi 100 dakikadan 15 dakikaya kadar iniyor.

T.C. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ile Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü (AYGM), Avrasya Tüneli Projesi’nin tasarımı, inşaatı ve 24 yıl 5 ay işletmesini gerçekleştirmesi için Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.Ş. (ATAS)’yi görevlendirmişti.

EN AYRICALIKLI PROJELERDEN BİRİ

Avrasya Tüneli, çap olarak dünyada altıncı, denizaltı derinligi olarak ise ikinci sırada yer alıyor. Bu iki önemli unsurun birleşmesi ise Avrasya Tüneli’ni en ayrıcalıklı inşaatlardan biri yapıyor. Çevresel hassasiyetleri üst düzeyde olan Avrasya Tüneli Projesi, 285 milyon Amerikan Doları tutarında öz kaynak, 960 milyon Amerikan Doları tutarında kredi kullanılarak, toplam 1 milyar 245 milyon Amerikan Doları yatırımla 55 ayda tamamlandı. Proje, Avrupa’dan 4 adet finansman ödülünün yanı sıra çevre ve sosyal uygulamalar konusunda da EBRD tarafından verilen 1 adet çevre ödülü aldı. Ayrıca proje, mühendislik ve tünelcilik alanında dünyanın en saygın kuruluşları arasında yer alan ITA Uluslararası Tünel ve Yeraltı Yapıları Birliği tarafından Büyük Projeler dalında Yılın Projesi Ödülü’ne layık görüldü. Boğaz geçişi tünelinde sadece bu projeye özel olarak tasarlanan TBM (Tunnel Boring Machine-Tünel Kazma Makinesi) kullanıldı. Anadolu yakasından başlayan tünel inşaatı, Tünel Kazma Makinesi’nin deniz tabanının yaklaşık 25 metre altından toprağı kazarak ve iç çeperleri oluşturarak ilerlemesi sonucunda Avrupa yakasında tamamlandı.

OPERASYON BİNASINDA YTONG PANELLER KULLANILDI

Avrasya Tüneli’nin, 7150 metrekare arsa içinde yer alan ve LEED Gold sertifikalı Operasyon Binası ise 2180 metrekare oturum alanı üzerinde inşa edildi. Ofis katları olan 1. ve 2. katlarda 24 saat boyunca Avrasya Tüneli’ni kontrol edecek tünel giriş ve çıkışını gören kontrol odası bulunuyor. Zemin katta ise çesitli hizmet odaları, kapalı bakım atölyesi bulunuyor. Avrasya Tüneli’nin yönetiminin yapıldığı bu binada Ytong Duvar Panelleri kullanıldı.

YALITIM, YTONG’UN DOĞASINDA VAR

Konuyla ilgili bilgi aldığımız Avrasya Tüneli İşletme ve Yatırım A.Ş. (ATAS) Genel Müdür Yardımcısı Mustafa Tanrıverdi, bu tercihteki en önemli nedenin, Ytong ile kaliteden taviz verilmeden hızlı ilerlenebilmesi olduğunu vurguluyor. “Hızlı ve pratik çözümler bulmak zorundaydık” diyen Tanrıverdi, ikinci nedenini ise teknik kriterler olduğunu ifade ediyor: “Statik olarak binada fazla yük taşımak istemiyorduk. Ytong panelleri de bu kapsamda değerlendirip kullanılmasına karar verdik. İnşaat sürecinde de istediğimiz hızı yakaladık. Beklenilen sürelerde imalatlar tamamlandı. 6 metreye yakın yükseklikteki duvarları Ytong donatılı panellerle oluşturduk. Kâgir duvar elemanıyla örmeye çalışsaydık hem zor, hem yapıyı ağırlaştırabilecek bir işe girişmiş olacaktık. Ayrıca ikincil işleri de beraberinde getirecekti. Fakat Ytong panellerle iş kalemleri azaltılmış oldu. Hızlı bir şekilde de imalatlar tamamlandı”.

TÜNEL İÇİNDE DE YTONG MALZEMELER KULLANILDI

Ytong malzemelerin ısı, ses ve yangın konusunda avantajlara sahip olduğunun altını çizen Tanrıverdi, “Yalıtım, Ytong’un doğasında var. Ytong ürünleri ayrıca esnek çalışma imkanı da sunuyor. Tüm bu unsurları üst üste koyduğumuzda Ytong donatılı elemanların bizim için daha avantajlı olduğunu gördük. Ayrıca şantiyedeki arkadaşlarımdan Ytong’la çalışmalarının gayet uyumlu gittiğini duyuyorum. Ytong yetkilileri her sorunda yanımızda oluyorlar” diyor ve Avrasya Tüneli içinde de Ytong malzemelerin kullanılacağı bilgisini veriyor. Bu tercihin de nedenlerini özetleyen Tanrıverdi, “Tünellerdeki en önemli konulardan birisi yangın güvenliğinin sağlanmasıydı. Çünkü tünellerde gazın tahliyesi çok önemlidir. Bir de söz konusu tünel, Avrasya Tüneli gibi denizin altındaysa yapının çok daha iyi korunması gerekir. Bu kapsamda alınan tedbirlerden birisi de yangın çıkışlarıydı. Tünel boyunca 200 metrede bir yangın çıkışları bulunuyor ve bunların çok iyi korunması gerekiyor. Dolayısıyla tünelin içindeki yangın çıkışlarının betonarme parapet duvarlarının üst kısımlarında Ytong paneller tercih ederek bu güvenliğe de katkıda bulunmaya çalıştık” ifadelerini kullanıyor.

Bize Ulaşın