SANATÇI

Meltem Şahin

Sanatçı Meltem Şahin

Meltem Şahin

“Sarının İzi” projesinde Ytong’un taşıdığı “çevre dostu” ve “sıcaklık” değerleri Meltem Şahin’in sanatında yer alan paydalarla Ytong ambalaj tasarımlarına dönüşüyor.

1989, Marmaris doğumlu Meltem Şahin toplumsal normlar ve bilindik gerçekliklere meydan okuyan bir sanatçı. Üretimleri aracılığıyla sanata ve teknolojiye olan tutkusuyla beraber kendine ait hümanist gerçeklikler yaratan bir evren ile Şahin’in çeşitliliği ve kapsayıcılığı öykülendirme konusundaki azmini okumak mümkün.

Birincilikle tamamladığı Bilkent Üniversitesi Grafik Tasarım Bölümü’nü tamamlamasının ardından Baltimore'daki Maryland Institute College of Art'ta İllüstrasyon alanında yüksek lisans yapan sanatçı 2015 yılında, okulun prestijli ödülü, Graduate Research Development Grant’ı kazandı.

Yaratıcılığını ortaya koymak için farklı disiplinler aracılığıyla ilhamını somutlaştıran sanatçı, illüstrasyonlarıyla "P is for Pussy", "Huffington Post", "Bitch Media", "DesignTAXI" ve "BuzzFeed" gibi yayınlarda yer aldı; 2017 yılında ünlü "American Illustration" kitabına dahil edildi.

Sanatçı 2016 yılında Baltimore ve İstanbul’da "Negative Pleasure" adlı ilk kişisel sergisinde animasyon ve retro oyuncaklara yer vererek hayal dünyasına dair bir bakış sundu. 2017 yılında 22 kadın sanatçının yer aldığı ilk artırılmış gerçeklik sergisi olan "PMS"in küratörlüğünü üstlendi. Animasyonları altı farklı ülkede gösterilen, Instagram için ürettiği sticker’ları 160 milyondan fazla görüntülenen Şahin’in gifleri, animasyonları ve AI ile ürettiği videosu 4 farklı sanal sergide ve Wrong Biennale kapsamında Tokyo’da sergilendi. Video işi "sketches with+for+from ai” Londra'daki Ulusal Galeri’nin kalıcı koleksiyonuna seçildi.

Apple, Meta ve Giphy çalıştığı şirketler arasında bulunan Şahin; baskı, resim, heykel gibi geleneksel teknikleri ve artırılmış gerçeklik filtreleri ve yapay zekâ ürünlerini çalışmalarına dahil ederek teknoloji ve doğa arasında uyumlu bir denge kuruyor. Teknolojinin sıklıkla dayattığı soğuk mükemmellikten uzak durarak, kusurluluk hissi veren ayrıntıları bilinçli bir şekilde ortaya koyuyor. Sanatında sınıflar, hiyerarşi, sosyal statü, cinsel yönelim ve güzellik standartları çözülerek daha kapsayıcı ve uyumlu bir dünyanın yolunu açıyor.

Tasarımlar

“Sarının İzi” projesinde Ytong’un taşıdığı “çevre dostu” ve “sıcaklık” değerleri Meltem Şahin’in sanatında yer alan paydalarla Ytong ambalaj tasarımlarına dönüşüyor.

Çevre Dostu

Meltem Şahin Ytong’un “çevre dostu” oluşunu tasarım dilinde anlatırken Ytong bloklarının olağanüstü niteliklerinden yararlanmaya, onları merkezi tasarım öğesi olarak konumlandırmaya ve aynı zamanda çevreyle olan bağlantılarını yansıttığı bir anlatı örüyor. Tasarımın altında yatan temel ilke Ytong blokları içinde farklı dünyalar yaratmak ve onları temel yapı bileşenleri olarak kabul etmek üzerine kuruluyor. Sanatçının tasarımında karakterler, mekanlar ve hikayeler iç içe geçirilerek hem Ytong'un hem de kuvarsit, çimento, kireç ve su gibi doğduğu doğal malzemelerin çok yönlü doğası kutluyor.

Ytong'un özünü görsel olarak aktarmak için karakteristik yapısına, özellikle de hacminin şaşırtıcı bir şekilde %84'ünün hava dolu gözeneklerden oluşmasına ve ona hafiflik hissi vermesine odaklanıyor. Başı bir balonla süslenmiş figürlerden biri, bu özelliği sembolize ederek malzemenin hafifliği ve Ytong bloğunun üzerinde uyuyan bir kadın da malzemenin yük taşıma kabiliyetini örnekleyerek gücü bir araya getirme becerisini sergiliyor.

Aslan başlı bir başka karakter ise Ytong bloğunun altındaki dağdan bir taş çıkarma eylemiyle meşgul biçimde tasarımda yer alıyor. Bu taş, farklı renkleriyle hem kireci hem de kuvarsiti temsil ederek Ytong'un ikili doğasını somutlaştırıyor.

Başında çiçek olan karakter su dökerken suyun malzemenin bileşimindeki temel rolünü simgeliyor. Bu durum, Ytong bloğundan bir şelale akarken ayağını suya daldıran başka bir figürle daha da vurguluyor ve Ytong ile çevre arasındaki uyumlu ilişkiyi pekiştiriyor. Bitkiler ve ördeklerle temsil edilen bitki örtüsü, Ytong bloğunun kenarlarında gelişerek Ytong'un doğal dünya ile harmonisini aktarıyor.

Sürdürülebilirlik ve düşük karbon emisyonları alanında Ytong’un duyarlılığı Şahin’in illüstrasyonlarında güneş ve ayı temsil eden kadınların mükemmel bir uyum içinde voleybol oynadıkları, bitkilerle kaplı hayat dolu bir ortamı gözler önüne seriyor. Bulutu simgeleyen bir kadın, kaplan suretine sahip bir çocuğun mekânda ahenkle var olması Ytong'un temsil ettiği çevresel uyumu özetliyor.

Bu tasarım, Ytong'un çevre dostu olma taahhüdünü gösterirken ve Ytong'un bir inşaat malzemesinden daha fazlası olduğu bir dünyayı gözler önüne sererek doğa ile arasındaki bağın yaratıcılık yoluyla ortaya çıkmış bir kanıtını oluşturuyor.

Sıcaklık

Meltem Şahin’in Ytong bloğunu merkeze aldığı bir diğer tasarım, bir inşaatın yapı taşlarına benzer şekilde farklı dünyalar yaratmakla ilgileniyor. “Sıcaklık” kavramını ele alan tasarım karakterler ve bütün içinde yaratılan küçük alanlarla markanın doğasında yer alan çeşitlilik ile sanatçıya ilham oluyor. Ytong’un, yazın bunaltıcı sıcağında serin; kışın soğukluğunda sıcak ve rahat alanlar yaratmaya çalışan çok yönlü bir malzeme olmasını temellendiren bu temayla uyumlu olarak Şahin, yarattığı karakterlerde insanların dış dünyanın aşırılıklarından bağımsız olarak konfor ve mutluluğu deneyimleyebildiği ortak bir alan üzerinden hikayelerini örüyor.

Sanatçının “sıcaklık” unsurunu incelediği tasarımda kilit unsurlardan biri, kar yağan bulutların gölgesi altındaki bir havuza neşe içinde dalmış bir kadın ile bir zürafanın görüntüsünden oluşuyor. Her iki figürün de sahip olduğu mutluluk, Ytong’un hava koşullarının zorluklarını aşarak insanların memnuniyet bulduğu alanlar yaratma becerisini yansıtıyor. Cam tavanlı bir oturma odasında oturan bir çiftin tepelerinde beliren devasa güneşten etkilenmemiş gibi görünerek huzurla yemeklerini yediği tasvir, Ytong'un tutarlı, ılıman bir ortamı muhafaza etme ve sakinlerinin konforunu sağlama kapasitesinin altını çiziyor.

Ytong'un yanmayan bir malzeme oluşu sanatçının tasarımında ateşi sakin, kontrollü ve meditatif bir dinginlik yayan figür olarak temsil etmesine vesile oluyor. Isı üzerinden bir kavramı değerlendiriyor olmak Şahin için tasarımının içine yayılan alanlara sıcaklık ve neşe aşılaması, insanların eğlendiği ve mutlu olduğu ortamlar yaratmasıyla somutlaşıyor. Sevgiyle kucaklaşan baba ve kız, yağmurun altında dans edenler, elleri şefkatle iç içe geçen neşeli bir çift; tek bir blok üzerinde yükselen farklı alanları deneyimleyerek bulundukları ortamın enerjisini aynalıyor.

Özünde Şahin’in “sıcaklık” kavramını ele aldığı tasarım ısı yalıtımının önemini huzur, konfor ve mutluluk üzerinden aktarıyor. Bu tasarım, mimarinin dönüştürücü gücünün bir kanıtı olarak mekânların dış hava koşullarıyla değil, daha ziyade içinde bulunanlara sağladığı sıcaklık ve memnuniyetle tanımlanmasını sağlıyor.


Bize Ulaşın

Mesaj gönderin

Bilgi formunu doldurun

Bizi Arayın

Hizmetinizdeyiz: +90 216 396 66 00

Bağlan

Yetkili Satıcılar

En yakın Yetkili Satıcımıza ulaşın

Listeden bul